عوامل تعيين كننده رشد جسماني و افزايش قد
رشد جسماني سريع، مهم‌ترين مشخصه اولين سال زندگي است. قد و وزن تقريبا به موازات يكديگر رشد مي‌كنند، اگرچه بين كودكان همسن از نظر قد و وزن تفاوت وجود دارد، ولي نمونه‌اي يافت مي‌شود كه تمام كودكان در آن حدود با يكديگر مشترك هستند.
قد
قد نوزاد در هنگام تولد ۴۵- ۴۰ سانتيمتر است. در طي دو سال نخست، قد به سرعت افزايش مي‌يابد، پس از چهار ماه اول، قد نوزاد به طور متوسط ۵۷ تا ۶۰ سانتيمتر، در هشت ماهگي ۶۰ تا ۶۸ سانتيمتر و در يك سالگي ۶۸ تا ۷۳ سانتيمتر مي‌شود.
در دو سالگي قد نوزاد به ۷۸ تا ۸۳ سانتيمتر افزايش مي‌يابد. در ۵ سالگي قد كودك دو برابر نوزادي است، يعني حدود ۹۰ سانتيمتر مي‌شود. از ۵ سالگي تا آغاز نوجواني رشد كندتر خواهد شد. از ده تا چهارده سالگي، در دختران و از دوازده تا شانزده سالگي در پسران، يك دوران سريع رشد ديده مي‌شود، پس از آن رشد خيلي كند شده تا اينكه انسان بالاخره در هجده تا بيشت سالگي به حداكثر رشد خود مي‌رسد. از دوران كودكي مي‌توان تا اندازه‌اي پيش‌بيني كرد كه قد كودك در هنگام بلوغ چه مقدار خواهد بود.


وزن
وزن كودك بهترين شاخص سلامتي است. وزن نوزاد به طور متوسط ۶ تا ۹ پوند (۷۲/۲ تا ۰۹/۴ كيلوگرم) است. در پنج تا شش ماهگي، وزن نوزاد دو برابر و در پايان سال اول سه برابر مي‌شود.
پس از يك سالگي تا قبل از بلوغ، حد متوسط افزايش وزن در هر سال ۴ تا ۶ پوند (۸۱/۱ تا ۷۲/۲ كيلوگرم) است. در هر بار معاينه،كودك وزن مي‌شود. چنانچه وزن كودك بيشتر يا كمتر از حد معمول باشد لازم است كه پزشك آگاه نمود. از روي جدول شماره ۱ مي‌توان قد و وزن تقريبي شيرخواران و كودكان را به دست آورد.
– جداول نمونه‌اي كه براي افزايش قد  و وزن و سن تهيه گرديده براي ارزيابي رشد كودكان قابل استفاده مي باشند ولي در ضمن بايد مقايسه وضع فعلي كودك با وضع گذشته خود او نيز به عمل آيد.
۱٫ بهترين جداول نمونه قد و وزن و سن آن است كه از كودكاني كه تغذيه خوب را داشته‌اند تهيه گرديده باشد، در ضمن آن كودكان نماينده مليت‌هاي مختلف باشند به عبارت ديگر براي مليت‌هاي مختلف جداول جداگانه‌اي تهيه گردد.
۲٫ كودكاني كه اندازه بدن آنها با جداول نمونه انحراف دارد ولي بدن آنها رشد و نمو كرده و ساير مشخصات كودكان تندرست را دارا هستند، سالم و تندرست مي‌باشند.
۳٫ كودكاي كه وزن بدنشان يا اندازه قد و سنشان هماهنگي ندارد، در فعاليت‌هاي روزانه زودتر خسته شده و قدرت تحمل آنها كم خواهد بود.
۴٫ يكي از عوارض مشخص بدي تغذيه در كودكان، يكي،وزن آنهاست كه با وزن كردن مرتب آنها به طور ماهانه و يا سه ماه يك بار به دست مي‌آيد.
۵٫ زياد شدن وزن بدن با افزايش مواد شيميايي و حجم عضلات و اندام بدن توام است و البته اندازه‌گيري وزن بدن تنها وسيله براي تشخيص وضع عمومي تغذيه كودك نيست.
۶٫ پسران و دختران هم سن در سن بلوغ ممكن است به اندازه چهار الي پنج سال اختلاف رشد جسمي با هم داشته باشند.

 

 

از ديگر مقالات ما بازديد نماييد :
پاشنه مخفي افزايش قد , خريد پاشنه افزايش قد , خريد ژل طبي افزايش قد , ژل افزايش قد در اصفهان